РЕЄСТРУВАТИ ЧИ НІ? ГОЛОВНІ ПИТАННЯ ПРО ТМ
Сфера інтелектуальної власності з кожним роком набирає обертів. Все більше підприємців задаються питаннями: «Як захистити свій бренд, щоб його ніхто не почав використовувати без мого дозволу?», «Що таке торговельна марка та для чого мені це потрібно?» і тд.
Ми пропонуємо вам зазирнути у світ торговельних марок, щоб отримати відповіді на питання, які вас цікавлять.
Отже, торговельна марка – це назва, зображення або комбінація назви + зображення, якими користується бізнес. Головною вимогою для будь-якої торговельної марки є її унікальність. Саме завдяки цій характеристиці ми можемо відрізняти два окремих бренди, навіть, якщо вони надають тотожну послугу чи виготовляють однакові товари. При цьому власник торговельної марки (фізична особа, компанія, благодійний фонд тощо) наділений рядом прав щодо своєї торговельної марки. Зокрема, використовувати її самому та забороняти використання іншим.
Мало хто розуміє, для чого потрібна реєстрація ТМ. Це обумовлено складністю сфери інтелектуальної власності та відсутності доступної інформації. Активній реєстрації торговельних марок також перешкоджає необхідність сплачувати кошти за реєстрацію, а починаючі підприємці не завжди готові платити за це.
Проте важливо розуміти, що ви вкладаєте кошти не просто в папірець з назвою «Свідоцтво на торговельну марку», ви вкладаєте кошти у дієвий механізм розвитку вашої справи.
Які можливості відкриває реєстрація торговельної марки?
– Продаж товарів на популярних маркетплейсах та у мережах роздрібної торгівлі (ROZETKA, СІЛЬПО, ЕПІЦЕНТР і тд.). Великі торговельні мережі не приймають на прилавки продукцію, якщо вона продається під незареєстрованим брендом, тобто не має зареєстрованої ТМ.
Це логічно. Оскільки єдиний спосіб підтвердити, що саме ви є власником бренду – показати свідоцтво на торговельну марку.
– Ви можете легально отримати дозвіл на розміщення рекламної вивіски або банера.
Хоча торгівля та надання послуг поступово переходять в онлайн, власники фізичних точок все ще повинні надавати відомості про зареєстровану торговельну марку до органів місцевого самоврядування для отримання права на зовнішню рекламу. Таке правило діє в більшості великих міст України, зокрема у Києві, Львові, Харкові, Одесі й так далі.
– Ви можете побудувати франшизу.
Бізнес, що стрімко розвивається та бажає масштабувати впізнаваність свого бренду, рано чи пізно зустрічається з ідеєю створення власної франшизи. Цим інструментом нині користуються компанії будь-якого розміру: від кавових апаратів для самообслуговування до українських гігантів по типу Rozetka чи Нової пошти. Якщо проводити аналогію, то договір франшизи можна порівняти з орендою. Тільки його предметом буде не приміщення, а права інтелектуальної власності, в тому числі торговельна марка. Адже без останньої неможливо укласти договір франшизи.
– Ви зможете захистити свій бренд від копіювання.
На сьогоднішній день достатньо поширеною є практика копіювання відомих брендів або ж таких, які тільки починають розвиватися та вкладатися в рекламу. Якщо у вас немає торговельної марки, ви не зможете іншим заборонити використовувати схожу назву.
– У майбутньому ви зможете продати торговельну марку.
Завжди потрібно пам’ятати, що торговельна марка – це повноцінний актив, адже вартість реєстрації в рази менша тієї суми, яку буде пропонувати потенційний покупець.
Висновки.
Отже, ми можемо зробити висновок, що торговельна марка це не просто літера «R» в кружечку біля назви бренду, а реальний та необхідний інструмент для будь-якого бізнесу.